Kayıtlar

Uçak Yapıları - 2 : Hafif bir Uçağın Gövdesi

Resim
Hafif bir Uçak Gövdesinin CAD modeli ve Sonlu Elemanlar Metodu ile Analizinin Yapılması (Excel&VBA ile elbette)! Giriş: Bu paylaşımda 5-6 saatlik bir çalışmayla sıfırdan bir uçak gövdesi tasarlandı (bkz. Şekil-1) ve köşe noktaları (bkz. Şekil-3) Excel'e aktarıldı ve bağlantı tabloları da oluşturularak Şekil-4'deki sonlu elemanlar çözüm ağı elde edilmiş oldu. Uygun yüklerin seçimi ve sınır şartları ile analizler yapıldıktan sonra herbir elemana gelen yükler tek tek incelenerek gövdenin optimizasyonu yapılabilir . Not: Yapısal analiz ve optimizasyonun yapılıp yapılmayacağını konuya ilgi ve katılımın seviyesi belirleyecektir. Katkılarınızı bekliyorum... Şekil - 1: Gövdenin borulardan oluşan 3 Boyutlu gövde geometrisi Şekil - 2: Gövdenin isometrik görünüşü ve düğüm noktaları Şekil - 3: Düğüm noktalarının koordinatları Şekil - 4: Excel'de oluşturulmuş sonlu elemanlar modeli 

Excel&VBA - Analiz Araçları Tanıtımı - 2

Resim
Kirişlerin Parametrik Analizi Aşağıdaki videoda tekil yüklere, yayılı yüklere ve momentlere maruz kalan farklı sınır şartlarındaki kirişlere dair iki farklı excel incelendi. Yapılanları adım adım özetlemek gerekirse; 1.       Kirişin sınır koşulları belirleniyor 2.       Kirişin malzeme özellikleri ve boyu giriliyor 3.       Tekil yük, yayılı yük ve momentler giriliyor 4.       Uygun bir abartı katsayısı girilerek grafikten girilen değerlerin doğruluğu kontrol ediliyor. 5.       Reaksiyonlar ve ilgili diagramlar kontrol ediliyor ve varsa istenilen bir noktadaki değerler hesaplattırılıyor. 5.       İkinci excel dosyasında ise uygun yükleme ve sınır şartlarına uygun durum seçilerek hesaplar için verilen denklemler bulunuyor. İstendiği takdirde farklı durumlar üst üste eklenerek "süperposing" yapılabilir. İşte tanıtım videosu.....

İnce Cidarlı Yapılar -1 (Thin-walled Structures - 1)

Resim
İnce Cidarlı Kirişlerde Hasar Durumları (Failure Modes of Thin-walled Beams) Havacılık ve uzay araçlarında çokca kullanılan ince cidarlı yapılar adından da anlaşılacağı üzere çok ince olmaları sebebiyle çok hafif ama bir o kadar da dayanımları yüksek olmak zorundadır. Ancak yapılar inceldikçe görülmektedir ki hasar durumları mukavemetten ziyade stabiliteye kaymaktadır ve bu durum elbette özenle analiz edilmeli ve kontrol altına alınmalıdır. Aşağıda verilen bu hata durumlarını tamamen anlayabilen kişiler sayısal metotlarla  yapılan   analizlerin sonuçlarını yorumlarken de çok zorluk yaşamayacaklardır.  Sadece sayısal metotlarla yapılan analizlerdeki hasar durumunu tespit etmek oldukça zordur. Çünkü stabilite probleminin lokal mı yoksa global mı olduğuna göre eleman boyutları çok değişkenlik gösterebilmektedir. Ayrıca tek bir modelde hem global hem de lokal stabilite durumları incelenmek istendiği takdirde problemin çözü...

SoruYorum: Optimizasyon

Resim
Bir Kafes Yapının Optimizasyonu Şekil-1'de verilen kafes sistemin analiz sonuçlarına göre minimum  RF  ≌ 1  olarak hesaplanıyor.    Rezerv Faktörü (RF) = İzin verilen değer / Uygulanan değer   Soru şu : Sistemi optimum hale getirmek için neler yapılabilir (varsa)? Cevaplarınızı yorumlar kısmında bekliyorum. Kolay gelsin...

Soru - Cevap : Uçak Gövdesine Gelen Yükler Nelerdir?

Resim
Gövdeye Gelen Yükler İç Basınç Maksimum Kalkış Ağırlığı (Kargo, yolcu, alt sistemler, ana iskelet yapı, yakıt vb.)  Düşey/Yanal Rüzgâr Hamlesi (Vertical/Lateral Gust) Manevra Yükleri (ağırlık cinsinden belirtilir örneğin düşey yöndeki yükler için n z = +5g, n z = -2.5g Yerdeyken gelen yükler (Kasis yükleri, manevra yükleri vb.) Unutulmamalıdır ki  en genel durumda manevra yükleri ve "gust" yüklerinden dolayı gövde kesitlerinde 3 yönde de momentler ve kuvvetler meydana gelir. Bu oluşan yükler sonucunda bileşik eğilme-eksenel yüklenme ve bileşik kesme ve burulma durumları sözkonusu olur. Bu yazıda olay kolay anlaşılsın diye sadece düz uçuş durumu incelenmiştir. Gövdenin düz uçuşta maruz kaldığı eğilme yükleri ve kiriş olarak modellenmesi En basit haliyle tarif etmek gerekirse, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bir kiriş benzetimi ile yükler (yayılı olarak...

Soru/İstek/Yorum - 1

Sizden Gelenler  Şimdi Sizin İçin Paylaşma Zamanı: Bugünkü paylaşımda sizlerden dönüş beklemekteyim. Ben kendi planım doğrultusunda devam edeceğim ancak sizlerin de istek/soru ve ricaları olursa da yerine getirmek isterim. O nedenle bugün sizden paylaşımlar bekliyorum ki gidişatı hep beraber az da olsa değiştirelim. Düşüncelerinizi aşağıya yani yorum bölümüne yazabilirseniz takibi de kolaylaşır. Şimdiden kolay gelsin...

Uçak Yapıları - 1

Resim
Uçak Yapılarını Tanıyalım!   Giriş: Airbus A380 uçağının orta gövdesinin bir kısmı Bu paylaşımda Türk Hava Kurumu Üniversitesinde vermiş olduğum “ AEE-461 Design of Aircraft Structures ” dersinin notlarını paylaşacağım. Genel itibariyle nasıl bir yol takip ettiğimizi/edeceğimize dair bir fikir vermesi açısından faydalı olacağını düşünüyorum. Bu dersi İngilizce olarak vermiştim ama bundan sonraki paylaşımlarda mümkün olduğunca Türkçe karşılıklarını da kullanmaya çalışacağım. Notların pdf halini aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.   >>>>  İndir  <<<<