İnce Cidarlı Yapılar - 2 "Load Path" nedir?
Eksenel Gerilme, St. Venant's Prensibi ve Yük Yolu (Load Path)
Bir önceki
yazıda
ince cidarlı kirişlerdeki muhtemel hasar durumlarını ele almıştık. Şimdi
bu durumları tek tek incelemeye başlayalım. Bu yazıda ek olarak çok önemli gördüğüm
Yük Yolu "Load Path"
konusunun önemine dair birkaç izahat da bulacaksınız. Daha teferruatlı açıklamalar talep oluşması halinde yahut zaman içerisinde konu geldikçe yapılacaktır.
Statik Mukavemet
Çekme (Tension) ve Basma (Compression):
Noktasal çekme/basma yüküne (P) maruz kalan ve kesit alanı A olan
kirişlerdeki eksenel gerilme σ = P/A denklemi kullanılarak
bulunabilir.
Şekil-1'de görüldüğü gibi gerilme hesabının yapılacağı kesitin lokasyonu tekil yükün uygulama noktasından yeterince uzak olmalıdır ki yukarıdaki denklem geçerli olabilsin. Bu durum çoğu mühendis tarafından gözden kaçabilmekte ve yapılan sonlu eleman modellerinde yanlış yorumlamalara sebebiyet verebilmekte ve dolayısıyla yanlış tasarım kaçınılmaz bir hal almaktadır. O nedenle burada verilecek olan bilgiler gereksiz detaylar olarak görülmemelidir.
Şekil-1'de görüldüğü gibi gerilme hesabının yapılacağı kesitin lokasyonu tekil yükün uygulama noktasından yeterince uzak olmalıdır ki yukarıdaki denklem geçerli olabilsin. Bu durum çoğu mühendis tarafından gözden kaçabilmekte ve yapılan sonlu eleman modellerinde yanlış yorumlamalara sebebiyet verebilmekte ve dolayısıyla yanlış tasarım kaçınılmaz bir hal almaktadır. O nedenle burada verilecek olan bilgiler gereksiz detaylar olarak görülmemelidir.
Burada esas soru şu olmalıdır: Şekil-1(b) ve Şekil-1(c)'de verilen
kesitlerdeki gerilme dağılımı neden homojen değildir? Bunu izah etmek için
elbette Yük Yolu yani "Load Path" dediğimiz kavramı iyice
anlamamız gerekmektedir. Kısaca tanımlamak gerekirse yük yolları, bir
kuvvetin uygulama noktasından reaksiyon noktasına akışını tanımlamak için
kullanılır ve Şekil-1'deki yükleme durumu için yük yolları Şekil-2'deki gibi verilmiştir.
Diğer bir tanım olarak; çoklu parçadan oluşan sistemlerde yükün, uygulandığı noktadan/parçadan itibaren sistemin diğer parçalarına dağılırken izlediği yol da denebilir ve sistemlerin tasarımı aşamasında en çok yoğunlaşılması ve dikkat edilmesi gereken konu budur. Son parağrafta buna dair birkaç cümle bulabilirsiniz.
Burada şunu söylemek isterim ki yük yollarının sıklaştığı yerde gerilmeler artmakta, seyrekleştiği yerde ise gerilmeler azalmaktadır. Bu bilgiler ışığında soru tekrar düşünüldüğünde cevabın kendiliğinden ortaya çıkacağı aşikardır.
Diğer bir tanım olarak; çoklu parçadan oluşan sistemlerde yükün, uygulandığı noktadan/parçadan itibaren sistemin diğer parçalarına dağılırken izlediği yol da denebilir ve sistemlerin tasarımı aşamasında en çok yoğunlaşılması ve dikkat edilmesi gereken konu budur. Son parağrafta buna dair birkaç cümle bulabilirsiniz.
Burada şunu söylemek isterim ki yük yollarının sıklaştığı yerde gerilmeler artmakta, seyrekleştiği yerde ise gerilmeler azalmaktadır. Bu bilgiler ışığında soru tekrar düşünüldüğünde cevabın kendiliğinden ortaya çıkacağı aşikardır.
Daha karmaşık yükleme durumlarında yük yollarını kestirebilmek için
elbette bolca zihin jimnastiği ve gerekirse elastisite teorisinden yardım
alınabilir. Bu kadar teorik detay benim için fazla diyenler ise sonlu
eleman metodu yardımıyla pratik birçok örnekle tecrübelerini ve elbette
zihinlerini bu konuda eğitebilirler.
Sonuç olarak denilebilir ki, herhangi bir sistemin tasarımı
yapılırken bu ister uçak olsun ister uydu isterse de roket olsun
temelde yük yollarının (load paths) kurgulanması meselesidir.
O nedenle hayati öneme haizdir. Yük Yolları iyi planlanmadığı takdirde
sistem gereksiz yere ağır ve dolayısıyla hantal sistemler
olacaklardır. Bunun neticesinde tasarlanmış ve üretilmiş olan bu
sistemler kısa ömürlü olacaktır ki bu durumda ne dünya ile yarışabilir
bir ürüne ne de düşük maliyet/performans oranına haiz ürünlere sahip
olabiliriz.
Ellerinize saglık Murat Hocam. Boylesine yogun teknik bilgi iceren bir yazinin ayni zamanda akıskan ve surukleyici olmasını cok basarili buldum. Ancak yabanci sitelerde bulunabilecek türden bilgileri paylasan boyle bir blog insallah Türkiye'de de bu konularla alakali Ar-Ge kulturunu gelistirecektir. Ellerinize saglık, Allah razı olsun.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim, faydalı olabilirsek ne ala!
SilMurat bey böylesine faydalı bilgileri derlediğiniz için çok teşekkürler, Türkçe kaynak bulmakta zorlanılan bu dönemde güzel bir kaynak oldu. Acaba sonraki yazılarınızda fem/cfd analizlerinde piyasada kullanılan ya da sizin tavsiye ettiğiniz programlar nelerdir, bu konuya değinirseniz herkes için faydalı olacağına inanıyorum. Teşekkürler
YanıtlaSilYanlış anlamayı önlemek adına bir düzeltmeyle başlamak istiyorum. Bu yazıda size sunulan bilgileri derlenmiş bilgiler olmanın ötesinde 20 yıla yakın bir tecrübenin aktarılması olarak düşünmenizi yeğlerim.
SilSorunuza gelecek olursak; bu platformda mümkün oldukça CFD ve FEM programlarının tanıtımı, kabiliyetleri vb. bilgileri paylaşmayı pek düşünmüyorum. Nedeni ise bu konuda oldukça tecrübeli ve geniş bir kitle zaten bu dediğimizi yoğun bir şekilde yapmakta... Ayrıca benim dikkat çekmeye çalıştığım konu aslında hazır programların ne yaptığının ötesinde bizlerin neler yapabileceği gibi konuları gündem haline getirebilmek. Malumunuz bundan 30 yıl öncesine kadar hiçbir program bu kadar gelişmiş ve yaygın değildi ama uzaya da gidildi uçaklar da yapıldı ve neredeyse bir asırdır insanoğlu uçmakla meşgul...