Bilginin ve tecrübenin hunharca paylaşıldığı bir platform!
Excel&VBA - Analiz Araçları Tanıtımı - 4
-
Perçin Yük Dağılımlarının Hesabı - 2
Bu videoda 3 bağlayıcı ile bağlanan panellerdeki yük dağılımlarını
Sonlu Elemanlar Metodu ile parametrik olarak yapan bir Excel analiz
aracı tanıtılıyor. Bu analiz aracı aslında 2 Boyutlu genel kiriş
sisteminin analizlerini yapmaktadır ancak Huth metodu ile yapılan
hesaplarla elde edilen sonuçları karşılaştırma maksadıyla bağlantılar
(joint) için de kullanılmıştır. Karşılaştırmalar göstermiştir ki iki
metot arasındaki fark %0.1 değerinden daha düşük olup sonuçlar gayet
tutarlıdır ve aşağıda karşılaştırma detaylarını bulabilirsiniz.
İşte tanıtım videosu...Yorumlarınızı mutlaka bekliyorum
Hafif bir Uçak Gövdesinin CAD modeli ve Sonlu Elemanlar Metodu ile Analizinin Yapılması (Excel&VBA ile elbette)! Giriş: Bu paylaşımda 5-6 saatlik bir çalışmayla sıfırdan bir uçak gövdesi tasarlandı (bkz. Şekil-1) ve köşe noktaları (bkz. Şekil-3) Excel'e aktarıldı ve bağlantı tabloları da oluşturularak Şekil-4'deki sonlu elemanlar çözüm ağı elde edilmiş oldu. Uygun yüklerin seçimi ve sınır şartları ile analizler yapıldıktan sonra herbir elemana gelen yükler tek tek incelenerek gövdenin optimizasyonu yapılabilir . Not: Yapısal analiz ve optimizasyonun yapılıp yapılmayacağını konuya ilgi ve katılımın seviyesi belirleyecektir. Katkılarınızı bekliyorum... Şekil - 1: Gövdenin borulardan oluşan 3 Boyutlu gövde geometrisi Şekil - 2: Gövdenin isometrik görünüşü ve düğüm noktaları Şekil - 3: Düğüm noktalarının koordinatları Şekil - 4: Excel'de oluşturulmuş sonlu elemanlar modeli
Gövdeye Gelen Yükler İç Basınç Maksimum Kalkış Ağırlığı (Kargo, yolcu, alt sistemler, ana iskelet yapı, yakıt vb.) Düşey/Yanal Rüzgâr Hamlesi (Vertical/Lateral Gust) Manevra Yükleri (ağırlık cinsinden belirtilir örneğin düşey yöndeki yükler için n z = +5g, n z = -2.5g Yerdeyken gelen yükler (Kasis yükleri, manevra yükleri vb.) Unutulmamalıdır ki en genel durumda manevra yükleri ve "gust" yüklerinden dolayı gövde kesitlerinde 3 yönde de momentler ve kuvvetler meydana gelir. Bu oluşan yükler sonucunda bileşik eğilme-eksenel yüklenme ve bileşik kesme ve burulma durumları sözkonusu olur. Bu yazıda olay kolay anlaşılsın diye sadece düz uçuş durumu incelenmiştir. Gövdenin düz uçuşta maruz kaldığı eğilme yükleri ve kiriş olarak modellenmesi En basit haliyle tarif etmek gerekirse, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bir kiriş benzetimi ile yükler (yayılı olarak...
Eksenel Gerilme, St. Venant's Prensibi ve Yük Yolu (Load Path) Bir önceki yazıda ince cidarlı kirişlerdeki muhtemel hasar durumlarını ele almıştık. Şimdi bu durumları tek tek incelemeye başlayalım. Bu yazıda ek olarak çok önemli gördüğüm Yük Yolu "Load Path" konusunun önemine dair birkaç izahat da bulacaksınız. Daha teferruatlı açıklamalar talep oluşması halinde yahut zaman içerisinde konu geldikçe yapılacaktır. Statik Mukavemet Çekme (Tension) ve Basma (Compression): Noktasal çekme/basma yüküne (P) maruz kalan ve kesit alanı A olan kirişlerdeki eksenel gerilme σ = P/A denklemi kullanılarak bulunabilir. Şekil-1'de görüldüğü gibi gerilme hesabının yapılacağı kesitin lokasyonu tekil yükün uygulama noktasından yeterince uzak olmalıdır ki yukarıdaki denklem geçerli olabilsin. Bu durum çoğu mühendis tarafından gözden kaçabilmekte ve yapılan sonlu eleman modellerinde yanlış yorumlam...
Yorumlar
Yorum Gönder