Kayıtlar

Excel&VBA - Analiz Araçları Tanıtımı - 3

Resim
Perçin Yük Dağılımlarının Hesabı - 1 Bu videoda 3, 4 ve 5 bağlayıcı ile bağlanan panellerdeki yük dağılımlarını parametrik olarak yapan bir Excel analiz aracı tanıtılıyor.  Burada yapılan hesaplar bağlayıcıların ve birbirine bağlanan plakaların rijitliklerini ve dolayısıyla esnekliklerini göz önüne alarak yükleri dağıtmaktadır. Elbette FEM yani Sonlu Elemanlar Yöntemi kullanılmıştır. Bu tarz bir analiz ihtiyacı her bir perçine gelen yükü hesaplayarak bu yükler ile yapının ömür hesaplarını yapabilmek. Daha gerçekçi sonuçlar elde edebilmek için Huth Metodu kullanılmıştır Yapılanları adım adım özetlemek gerekirse; 1.       Plaka ve bağlayıcıların geometrik ve malzeme özellikleri giriliyor 2.       Bağlantının "single" veya "doub...

İnce Cidarlı Yapılar - 3 "Crippling" nedir?

Resim
Basma Yükü altında Ani Çökme (Crippling) Konuya ilişkin ilk  yazıda  ince cidarlı kirişlerdeki muhtemel hasar durumlarını ele almıştık. Şimdi bu durumları tek tek incelemeye devam edelim. Bu yazıda basma yükü altında ince cidarlı kirişlerdeki  Ani Çökme "Crippling"  hasar durumunu inceleyeceğiz.

İnce Cidarlı Yapılar - 2 "Load Path" nedir?

Resim
Eksenel Gerilme,  St. Venant's Prensibi ve Yük Yolu  (Load Path) Bir önceki yazıda ince cidarlı kirişlerdeki muhtemel hasar durumlarını ele almıştık. Şimdi bu durumları tek tek incelemeye başlayalım. Bu yazıda ek olarak çok önemli gördüğüm  Yük Yolu "Load Path"  konusunun önemine dair birkaç izahat da bulacaksınız. Daha teferruatlı açıklamalar talep oluşması halinde yahut zaman içerisinde konu geldikçe yapılacaktır.  Statik Mukavemet Çekme (Tension) ve Basma (Compression): Noktasal çekme/basma yüküne (P) maruz kalan ve kesit alanı A olan kirişlerdeki eksenel gerilme σ = P/A denklemi kullanılarak bulunabilir.  Şekil-1'de görüldüğü gibi gerilme hesabının yapılacağı kesitin lokasyonu tekil yükün uygulama noktasından yeterince uzak olmalıdır ki yukarıdaki denklem geçerli olabilsin. Bu durum çoğu mühendis tarafından gözden kaçabilmekte ve yapılan sonlu eleman modellerinde yanlış yorumlam...

Uçak Yapıları - 2 : Hafif bir Uçağın Gövdesi

Resim
Hafif bir Uçak Gövdesinin CAD modeli ve Sonlu Elemanlar Metodu ile Analizinin Yapılması (Excel&VBA ile elbette)! Giriş: Bu paylaşımda 5-6 saatlik bir çalışmayla sıfırdan bir uçak gövdesi tasarlandı (bkz. Şekil-1) ve köşe noktaları (bkz. Şekil-3) Excel'e aktarıldı ve bağlantı tabloları da oluşturularak Şekil-4'deki sonlu elemanlar çözüm ağı elde edilmiş oldu. Uygun yüklerin seçimi ve sınır şartları ile analizler yapıldıktan sonra herbir elemana gelen yükler tek tek incelenerek gövdenin optimizasyonu yapılabilir . Not: Yapısal analiz ve optimizasyonun yapılıp yapılmayacağını konuya ilgi ve katılımın seviyesi belirleyecektir. Katkılarınızı bekliyorum... Şekil - 1: Gövdenin borulardan oluşan 3 Boyutlu gövde geometrisi Şekil - 2: Gövdenin isometrik görünüşü ve düğüm noktaları Şekil - 3: Düğüm noktalarının koordinatları Şekil - 4: Excel'de oluşturulmuş sonlu elemanlar modeli 

Excel&VBA - Analiz Araçları Tanıtımı - 2

Resim
Kirişlerin Parametrik Analizi Aşağıdaki videoda tekil yüklere, yayılı yüklere ve momentlere maruz kalan farklı sınır şartlarındaki kirişlere dair iki farklı excel incelendi. Yapılanları adım adım özetlemek gerekirse; 1.       Kirişin sınır koşulları belirleniyor 2.       Kirişin malzeme özellikleri ve boyu giriliyor 3.       Tekil yük, yayılı yük ve momentler giriliyor 4.       Uygun bir abartı katsayısı girilerek grafikten girilen değerlerin doğruluğu kontrol ediliyor. 5.       Reaksiyonlar ve ilgili diagramlar kontrol ediliyor ve varsa istenilen bir noktadaki değerler hesaplattırılıyor. 5.       İkinci excel dosyasında ise uygun yükleme ve sınır şartlarına uygun durum seçilerek hesaplar için verilen denklemler bulunuyor. İstendiği takdirde farklı durumlar üst üste eklenerek "süperposing" yapılabilir. İşte tanıtım videosu.....

İnce Cidarlı Yapılar -1 (Thin-walled Structures - 1)

Resim
İnce Cidarlı Kirişlerde Hasar Durumları (Failure Modes of Thin-walled Beams) Havacılık ve uzay araçlarında çokca kullanılan ince cidarlı yapılar adından da anlaşılacağı üzere çok ince olmaları sebebiyle çok hafif ama bir o kadar da dayanımları yüksek olmak zorundadır. Ancak yapılar inceldikçe görülmektedir ki hasar durumları mukavemetten ziyade stabiliteye kaymaktadır ve bu durum elbette özenle analiz edilmeli ve kontrol altına alınmalıdır. Aşağıda verilen bu hata durumlarını tamamen anlayabilen kişiler sayısal metotlarla  yapılan   analizlerin sonuçlarını yorumlarken de çok zorluk yaşamayacaklardır.  Sadece sayısal metotlarla yapılan analizlerdeki hasar durumunu tespit etmek oldukça zordur. Çünkü stabilite probleminin lokal mı yoksa global mı olduğuna göre eleman boyutları çok değişkenlik gösterebilmektedir. Ayrıca tek bir modelde hem global hem de lokal stabilite durumları incelenmek istendiği takdirde problemin çözü...

SoruYorum: Optimizasyon

Resim
Bir Kafes Yapının Optimizasyonu Şekil-1'de verilen kafes sistemin analiz sonuçlarına göre minimum  RF  ≌ 1  olarak hesaplanıyor.    Rezerv Faktörü (RF) = İzin verilen değer / Uygulanan değer   Soru şu : Sistemi optimum hale getirmek için neler yapılabilir (varsa)? Cevaplarınızı yorumlar kısmında bekliyorum. Kolay gelsin...